اولین پیام مهم مجلس به بازار خودرو
اولین پیام مهم مجلس به بازار خودرو

اولین پیام مهم مجلس به بازار خودرو

به گزارش اقتصادنیوز، مجلس دو راهکار خودرویی را برای مقابله با ناترازی سوخت در بخش حمل و نقل مورد توجه قرار داد.

بهارستان نشینان با ایجاد اصلاحاتی در لایحه بودجه سال آینده به دنبال این هستند تا بتوانند ناترازی سوخت در بخش حمل و نقل را به نوعی مرتفع کنند.

پیش‌تر شاهد واردات خودروهای سواری برقی و هیبریدی برای متقاضیان عادی بودیم همچنین واردات خودروهای برقی برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی پایتخت نیز در دستورکار قرار گرفت و شاهد تردد تاکسی‌های برقی در سطح شهر تهران بودیم.

اولویت قرار دادن واردات خودروهای برقی و هیبریدی، چه سواری و چه تجاری، را می‌توان اولین پیام مهم مجلس به بازار خودرو قلمداد کرد. 

این مصوبه بهارستان نشینان می‌تواند در بازه زمانی میان مدت تاثیر خود را روی بهبود وضعیت آب و هوای شهرهای بزرگ کشور نیز گذاشته و شاهد کاهش آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور بخصوص در نیمه دوم سال باشیم. البته فراموش نکنیم آنچه در زمینه گسترش استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی بیش از قوانین و مقررات مورد نیاز کشور، مهم است، ایجاد اعتماد در افکار عمومی است.

برای جلب اعتماد خریداران خودروهای برقی و هیبریدی نیز باید برنامه مدونی در جهت توسعه زیرساخت‌های مربوط به این قبیل خودروها در بخش‌های مختلف از جمله تامین برق و همچنین خدمات پس از فروش در دستورکار قرار گیرد. ایجاد ایستگاه‌های شارژ بین شهری و همچنین تجهیز مراکز تعمیرگاهی در جاده‌های کشور به امکان خدمات رسانی به خودروهای برقی و هیبریدی را می‌توان در این راستا دانست.  

پیام مهمی دیگری که نمایندگان مجلس برای بازار خودرو داشتند در ارتباط با افرایش سهم گاز مایع ( ال پی جی) و گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) در سبد سوخت کشور بود. البته این پیام علاوه بر بازار خودرو مخاطب دیگری نیز دارد و آن دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا هستند. 

راهکار افزایش سهم گاز مایع ( ال پی جی) و گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) در سبد سوخت کشور از مسیر افزایش تیراژ تولید محصولات دوگانه سوز خودروسازان ممکن است. بنابراین دو خودروساز بزرگ کشور در سال آینده باید در برنامه‌ریزی‌های خود افزایش تیراژ تولید محصولات دوگانه سوز خود را لحاظ کنند.

بهارستان نشینان برای تنوع‌بخشی به سبد سوخت کشور، در مصوبه خود سهمیه گاز مایع تا سقف ۵۰۰ هزار تن در سال و سهمیه گاز طبیعی فشرده تا سقف ۳۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش دادند. این رویکرد، گامی دیگر برای کاهش وابستگی به بنزین و گازوئیل است.

ایده تولید خودروهای دو گانه سوز در زمان محمود احمدی‌نژاد مورد توجه قرار گرفت. رییس دولت نُهم و دهم به منظور مدیریت مصرف بنزین و گازوئیل تولید خودروهای دوگانه سوز را از دو خودروساز بزرگ کشور خواست. البته بخشی از مصرف کنندگان نیز با توجه به تبعات افزایش قیمت بنزین به دنبال این هستند تا محصولات دوگانه سوز ایران خودرو و سایپا را خریداری کنند. 

بنابراین در سال آینده از یک طرف واردات خودروهای برقی و هیبریدی در بخش واردات اولویت دارد و از طرف دیگر شاهد خواهیم بود تا محصولات دوگانه سوز خودروسازان بیش از گذشته در بازار خودرو رویت می‌شوند. 

باید منتظر ماند و دید دو ایده نمایندگان مجلس می‌تواند نمودار صعودی مصرف بنزین و گازوئیل را نزولی کند یا راهکارهای دیگر برای کنترل ناترازی سوخت در سبد حمل و نقل کشور باید مورد توجه سیاست گذار قرار گیرد.

 

همچنین ببینید

ادعای جدید آمریکا: حمله به ایران دفاع از خود بود!

ادعای جدید آمریکا: حمله به ایران دفاع از خود بود!

دولت آمریکا ضمن این ادعا که همچنان به دنبال توافق با ایران است، در نامه‌ای به به شورای امنیت سازمان ملل متحد در ادعایی عجیب حملات تجاوزکارانه خود را به ایران بر اساس منشور ملل متحد و در چارچوب «دفاع مشروع جمعی» توصیف کرده‌است.