ناتور دشت؛ ناتور میهنمعصومه کیانی
ناتور دشت؛ ناتور میهنمعصومه کیانی

ناتور دشت؛ ناتور میهنمعصومه کیانی

«ناتور دشت» با دربرگرفتن چنین مضمونی، به مفهومی بزرگ‌تر در گستره رویارویی آدم‌‏ها با هم و حتی با خودشان می‌‏رسد و آن‌‏وقت است که مضامینی چون شجاعت ایستادن، ایستادن در برابر خطاهای کرده، جبران آن‌ها، پذیرفتن شکسته شدن چهره‌ قهرمانانه و نیز ایستادن برای دیگری و دیگران را در خود جای می‌‏دهد. درست همان وقت است که در به روی همه ترس‌‏ها و تباهی‌‏ها بسته می‏‌شود و آغازی دیگر شکل می‌گیرد؛ اگرچه با رنج، اگرچه با درد...صحنه شکل‌‏گیری چنین درون‏مایه‌‏ای درست مطابق با آن طراحی شده و همه عناصر به‏‌قدری خوب کنار هم چیده شده که خطایی در آن به چشم نمی‏‌خورد.این طراحی صحنه در فیلمبرداری اثر که متناسب با ساختار آن پیش می‌‏رود، به شکلی باورپذیر می‌‏نماید که مخاطب از همراهی آن باز نمی‌‏ایستد. فیلمبرداری فیلمی با این حجم از صحنه و عناصرش و نیز شخصیت‏‌ها و رویداد‏ها، کار ساده‌‏ای نیست، به‌‏ویژه آن‌جا که با حرکت‌‏های مناسب دوربین در شکل‏‌گیری فضای ملتهب آن سهمی به‌سزا دارد.اما از همه این‌ها که بگذریم، ساختار روایی که کارگردان به آن رسیده و نیز کارگردانی بازی‏‌های متفاوت از شخصیت‏‌هایی که در تقابل با هم قرار می‏‌گیرند و به‌‏ویژه تغییر رویکرد آن‌ها در مسیر فیلم و نیز چندلایه‌بودن شخصیت‏‌های آن‌ها که به باورپذیری‌‏شان ختم شده، دشواری‌‏های خودش را دارد.در «ناتور دشت» جمعیت زیادی گرد هم جمع می‌‏شوند؛ زن و مرد و خرد و کلان؛ از کشاورزان و هم‏ولایتی‌‏ها گرفته تا موتورسواران روستاهای اطراف. همه این‌ها قرار است مضمونی قابل احترام از همدلی و همراهی انسان‌‏ها را به نمایش بگذارند که جامعه ما در شرایط کنونی سخت به آن نیاز دارد.این‌جاست که تقابل مضمونی اثر در دو طیف شخصیتی آن صورت می‌‏گیرد؛ دو کنش متفاوت از دو سوی متقابل. اما این مضمون وقتی تأثربرانگیز می‌‏شود که متوجه می‌‏شویم رویداد هولناک در خانه کسی اتفاق افتاده که خود بانی و قهرمان جلوگیری از آن شده و اوست که ندانسته و تمام‌قد در دفاع از خطاکار ایستاده است.موقعیت‏‌های فیلم یکی پس از دیگری، موقعیت‏‌های گریزناپذیر بعدی را پدید می‌‏آورند تا فضای پرالتهابی شکل بگیرد که مخاطبش را لحظه‌به‌لحظه منتظر رویدادی کند که اتفاق نمی‏‌افتد. از سوی دیگر و در همان زمان، وقوع اتفاق‌‏هایی را لحظه‌به‌لحظه ممکن می‌‏کند که مخاطب انتظارشان را ندارد. همه این‌ها فضایی سرشار از تأثر، امید و ناباوری را در برابر او می‏‌گذارد که مجالی برای تحملش نمی‌‏گذارد.پیش رفتن شخصیت‏‌های فیلم در مسیری از انتخاب‌‏های‌شان، بازگشت پیش‏‌بینی‌نشده‌‏شان و سپس انتخاب مسیری کاملا متفاوت؛ مخاطب را چه بخواهد و چه نخواهد، در ماراتنی نفس‌‏گیر تا پایان فیلم پیش می‌‏برد، تا آن‌جا که می‌‏بیند که به ناگهان همه چیز تمام می‌‏شود... اما در اوج ناامیدی، دوباره در فضایی که شبیه‌‏اش را در سینمای هالیوودی شاهد بوده‌‏ایم، قهرمان فیلم برمی‌‏خیزد و می‌‏ایستد، حتی با زخم‌‏های تن، حتی با زخم‌‏های بدون مرهم روح. البته که در شکل‌‏گیری ساختار نهایی اثر و ریتم تپنده‌‏اش، تدوین درست آن را نمی‌‏توان نادیده گرفت.بازیگران فیلم، حتی بازیگر کودک فیلم، همگی بازی‏‌هایی درخور و شایسته دارند، اگرچه نقشی که میرسعید مولویان آن را ایفا می‌‏کند، به دلیل دربرداشتن موقعیت‌‏های احساسی متفاوت بیشتر از دیگران به چشم می‏‌خورد و او هم به خوبی از عهده‌‏اش برمی‌‏آید. شخصیتی که اگرچه از ظاهرش برنمی‏‌آید، به تمامی منفی است و مدام در سیاهی بیشتر فرو می‌‏رود و سرانجام در آن غرق می‌‏شود.جدا از همه عناصر ساختاری این فیلم، از نظر مضمونی، همدلی و کنار هم بودن جمعیت زیادی از مردم و نیروهای امدادی برای مسئله‌‏ای انسانی، آن هم برای خانواده‌‏ای که خودشان توان پیش‌بردنش را ندارند، مفهومی درخور تأمل است؛ مفهومی که می‌‏تواند الگویی باشد برای ما و حوادثی متفاوت که در پیرامون فضای اجتماعی امروزمان می‏‌بینیم.«ناتور دشت» در جشنواره فیلم فجر امسال در بخش بهترین نقش مکمل مرد و طراحی صحنه نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین شد که در نهایت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد.۵۹۲۴۲

همچنین ببینید

عیادت مدیرعامل بنیاد رودکی از رهبر ارکستر سمفونیک تهران

عیادت مدیرعامل بنیاد رودکی از رهبر ارکستر سمفونیک تهران

نصیر حیدریان، رهبر ارکستر سمفونیک تهران، روز دوشنبه ۷ مهرماه تحت عمل جراحی قرار گرفت.