زمان تولید اولین خودروی اقتصادی زیر 250 میلیونی
زمان تولید اولین خودروی اقتصادی زیر 250 میلیونی

زمان تولید اولین خودروی اقتصادی زیر 250 میلیونی

پرشین خودرو/ مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تولید آزمایشی اولین خودروی اقتصادی را نیمه دوم سال 1402 اعلام کرد و گفت: قیمت خودروی اقتصادی تولید داخلی بین 200 تا 250 میلیون تومان خواهد بود و با این حال تلاش بر این است که با تغییر معماری که در این مسیر صورت می گیرد قیمت طرح اولیه این خودرو زیر 200 میلیون تومان شود. عبدالله توکلی لاهیجانی، با تشریح دلایل، الزامات و امکان‌سنجی طراحی پلتفرم اقتصادی برای تولید و عرضه خودروهایی متناسب با قدرت خرید مصرف‌کنندگان، با ارائه جزئیات بیشتری در خصوص زمان عرضه و قیمت نهایی خودرو اقتصادی، اظهار داشت: طراحی خودروی اقتصادی با همکاری چند گروه و شرکت دانش‌ بنیان مختلف انجام می‌شود تا پایان فاز طراحی مفهومی پیش ‌رفته‌ است و هم‌اکنون در آستانه شکل‌گیری زنجیره تامین برای این خودرو قرار داریم.وی با اشاره به اینکه با پوست‌اندازی پلتفرمی در صنعت خودرو می‌توانیم به کیفیت بالاتری دست یابیم، تصریح کرد: دغدغه ایمنی در پلتفرم جدید وجود نخواهد داشت و واریانت‌های این پلتفرم به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در بازه زمانی 15 ساله و در 3 مقطع 5 ساله بدون تغییر در طراحی اصلی قابلیت تغییر و نوسازی داشته و حتی نسخه خودروهای برقی نیز برای این پلتفرم پیش‌بینی شده است.نبود خودرو ارزان و اقتصادی مشکل نیمی از خریداران ایرانیوی به ارائه آمارهای تولید و عرضه خودرو و مقایسه این آمار با حجم تقاضا پرداخت و افزود : آمارهای موجود نشان می دهد حداقل باید 500 هزار دستگاه خودرو در سال به تیراژ تولید خودروسازهای داخلی افزوده شود تا بخشی از مشکلات بازار خودرو در بخش قیمت رفع شود.مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تاکید کرد: در حال حاضر مجموع تولید صنعت خودرو حدود 900 هزار دستگاه است درحالی‌که میزان تقاضا 1.5 میلیون دستگاه در سال برآورد می‌شود. این فاصله آماری، افزایش تدریجی قیمت خودرو از سال 97 را تا امروز را به‌دنبال داشته و اختلاف قیمت کارخانه تا بازار در برخی از خودروها را به 100 درصد رسانده است چنانچه قیمت بالای خودرو بخش زیادی از خانوارهای دارای قدرت خرید پایین‌ را از دسترسی به‌خودرو محروم کرده است به طوری که بر اساس آمارها بیش از 50 درصد خانوار‌ها فاقد خودرو هستند که علت آن هم نبود خودروهای اقتصادی در بازار است.

توکلی لاهیجانی در همین ارتباط به اهمیت دستیابی به تیراز اقتصادی در تولید پرداخت و عنوان کرد: امروز ایران خودرو وسایپا دو مجموعه بزرگی خودروسازی هستند که هر کدام برای تیراژ یک میلیون دستگاه خودرو در سال تجهیز شدند از این رو ماندن در این تیراژ معادل با مرک تدریجی این شرکت‌هاست و باید تیراژ اقتصادی در این صنعت شکل بگیرد.واسطه هایی که در قرارداد خودروساز و قطعه ساز باعث افزایش قیمت خودرو می شوندوی همچنین در تشریح راهکارهایی که می‌تواند منجر به کاهش هزینه تولید شوند ، گفت : علاوه بر نوآوری در طراحی که در این زمینه مؤثر است، قراردادهای زنجیره ‌تامین نیز در تولید اقتصادی نیاز به بازنگری دارد.وی افزود : هم‌اکنون خودروساز و قطعه‌ساز قرارداد بلندمدت و تعاملی با هم ندارند ضمن اینکه قطعه‌سازان یک محصول در طول سال‌های مختلف تغییر می‌کنند و واسطه‌هایی بین قطعه‌ساز و خودروساز قرار دارد که باعث افزایش قیمت می‌شوند.مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در ادامه به رتبه ایران در تولید خودرو در دنیا اشاره و خاطر نشان کرد : وضعیت تولید خودرو در کشور هم اکنون با تولید حدود 900 هزار دستگاه در رده هفدهم یا هجدهم دنیاست در حالی که هدف‌گذاری ما تولید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو است که اگر به چنین رقمی دست یابیم عملا جزء 10 صنعت برتر خودرو دنیا خواهیم بود.توکلی لاهیجانی در پایان نبض دانش بنیان شدن صنعت خودرو را در طراحی ، توسعه و استقرار پلتفرم های جدید دانست و با تاکید بر ثمره حرکت در این مسیر گفت : تولید اقتصادی ، برآوردن استانداردها ، توان رقابتی ، رضایت مشتریان ، تنوع محصول و گسترش بازار های صادراتی از نتایج حرکت در مسیر است که با طراحی پلتفرم های جدید محقق می شوند.

همچنین ببینید

فایننشال‌تایمز گزارش داد؛
جنگ‌افروزی تل‌آویو علیه ایران، میخ آخر بر تابوت عادی‌سازی با ریاض

فایننشال‌تایمز گزارش داد؛ جنگ‌افروزی تل‌آویو علیه ایران، میخ آخر بر تابوت عادی‌سازی با ریاض

تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به ایران نه‌تنها منطقه را در آستانه بحرانی تازه قرار داد، بلکه موجب شد عربستان سعودی در محاسبات راهبردی خود، گامی دیگر به‌سوی نزدیکی به تهران برداشته و رویای عادی‌سازی با ریاض را برای صهیونیست‌ها دست‌نیافتنی‌تر کند.