چرا کنسرت‌های آنلاین حاشیه دار شد؟
چرا کنسرت‌های آنلاین حاشیه دار شد؟

چرا کنسرت‌های آنلاین حاشیه دار شد؟

ایسنا/ کنسرت های آنلاین که از همان بدو شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها، راه حلی مناسب برای امتداد جریان موسیقی در کشور به حساب می آمد، پس از گذشت ۱۰ ماه، هنوز نتوانسته است به راه حل و رویکردی تثبیت شده و البته پذیرفته شده برای برگزاری دست پیدا کند؛ بر این اساس همچنان رقم های پیشنهادی برای برپایی مجازی این کنسرت ها (خصوصا در ژانر پاپ)، سلیقه ای است و جریان برگزاری کنسرت های آنلاین رایگان هم آنچنان که باید از سوی نهادهای متولی جدی پیگیری نمی شود.با شیوع ویروس کرونا در کشور، موسیقی وارد فضای قرنطینه شد. در ابتدا برخی از نوازندگان و هنرمندان نواختن روی پشت بام‌ها و بالکن‌ها را آغاز و به مرور هنرمندان مطرح نیز از صفحات مجازی خود اجراهایی را به صورت زنده برگزار کردند که همزمان توسط میلیون‌ها بیننده قابل دسترسی بود.در ادامه این اجراهای ساده خانگی به کمک برخی سازمان‌های متولی از جمله شهرداری و وزارت ارشاد، شکل برنامه ریزی شده‌تری به خود گرفت و جایش را به اجرای کنسرت‌های آنلاین رایگان داد. اما پس از مدتی این قالب هم به فراموشی سپرده شد تا تلاش‌ها بار دیگر به سمت برگزاری کنسرت‌های حضوری با حفظ پروتکل ها سوق پیدا کند که به دلیل خطرات احتمالی شیوع بیماری و هشدارهای مکرر مراکز علمی و درمانی و البته پیش بینی ضررهای احتمالی از سوی برگزار کنندگان کنسرت ها، به دلیل کاهش ظرفیت سالن ها، این رویه بیشتر از چند بار امکان عرض اندام نیافت.در چنین شرایطی برگزاری آنلاین کنسرت‌ها همچنان راه حلی مناسب برای به جریان افتادن فضای موسیقی در کشور به نظر می‌رسید. اما از آنجا که به مرور از وجه احساسی غالب بر فضای کرونایی کم شده بود، این مساله که هنرمندان مانند هر قشری در جامعه نیازمند کسب درآمد هستند، وجهی پررنگ تر به خود گرفت و البته در این مسیر مثل همیشه عده ای هم با سوءاستفاده از فضای ایجادشده به دنبال سودجویی های اقتصادی خود بودند.به هر طریق، کنسرت های آنلاین پس از مدتی به سمت بلیط فروشی رفت و در کنار آن، برخی هنرمندان هم تلاش کردند تا جریان برگزاری کنسرت های آنلاین را همچنان در جامعه حفظ کنند.در همین راستا نخست همایون شجریان یک اجرای آنلاین را با فروش بلیت و حاشیه های بسیار به لحاظ مشکلات فنی پخش برگزار کرد و پس از آن سیروان خسروی این رفتار را ادامه داد و اجرایی از پیش ضبط شده را با بلیت ۵۰ هزار تومانی ارائه داد.در روزهای اخیر بابک جهانبخش ـ خواننده پاپ ـ هم قصد برگزاری یک کنسرت آنلاین با فروش بلیت ۵۵ هزار تومانی را داشت که حاشیه های زیادی دامن گیرش شد تا جایی که در حساب رسمی خود در اینستاگرام متنی را منتشر و تاکید کرد، «هیچکس زوری بلیط نمیخره و تماماً یک انتخابه شخصیه! مثل سینما رفتن و اکران یک فیلم رو دیدن...»او همچنین در بخشی از متن خود با ابراز پشیمانی برای برگزاری کنسرت آنلاین نوشته بود، «... در نهایت چقدر بد که باید همیشه یک تومار توضیح بدیم و آخرش به خودم بگم اصلاً چه کاری بود که این‌همه زمان بذاری تهش هم حرف بخوری!»حاشیه هایی از این دست البته با پرسش هایی از این قبیل هم مواجه می شود که در نهایت هنرمندان موسیقی در شرایط کرونا بجز برگزاری کلاس های آموزشی و کنسرت های آنلاین از چه طریق می توانند کسب درآمد کنند؟ و البته آیا بهتر نیست سازمان های متولی امر همانند وزارت ارشاد و شهرداری به رویه حمایتی خود ادامه می دادند تا همزمان امکان بهره گیری مردم از جریان موسیقی و همچنین ارتزاق هنرمندان فراهم باشد؟رویه ای که البته در مقیاسی محدود دوباره از سر گرفته شده و قرار است دومین دوره کنسرت‌های آنلاین موسیقی ایرانی ـ دستگاهی به مدت چهار شب و در هر شب دو اجرا، روزهای بیست و هفتم تا سی آذرماه سال جاری در تالار رودکی برگزار شود.

همچنین ببینید

۲ جایزه جشنواره «ایسکیا» ایتالیا برای سینمای ایران

۲ جایزه جشنواره «ایسکیا» ایتالیا برای سینمای ایران

جشنواره بین‌المللی فیلم ایسکیا در ایتالیا به کار خود پایان داد و امیرحسین ثقفی جایزه بهترین کارگردانی و «قوتار» جایزه فیلم کوتاه این رویداد را کسب کردند.